حواسمون به اعتبارمون باشه!
به روز رسانی: محبوبه موحددوست| در تاریخ: تیر ۱۴, ۱۳۹۸بدون دیدگاه
برچسب‌ها: ,

فکر کنم شما هم متوجه شده باشید که این روزها استوری های دوستانمان از تبلیغات نامحسوس کافه ها، رستوران ها، خدمات بهداشتی آرایشی (از زیبایی دندان تا لیزر و رنگ مو) زیادتر شده است.

شرکت ها این روزها بیشتر از قبل از ارتباطات فرد به فرد، به جای استخدام یک کارمند بازاریابی برای فروش و ارائه خدمات استفاده می کنند،
هر نفر با جذب فردی پورسانت می گیرد و یا از تخفیفات و خدمات دیگرِ شرکت بهره مند می شود.
کافی است سری به کانال ها و صفحه هایی که دوستانمان استوری و منتشر می کنند بزنیم به این موضوع پی می بریم.

البته کار و ایده ناپسندی هم نیست، و نوعی از بازاریابی می باشد که به آن بازاریابی ویروسی می گویند، (مشتری تجربه ی خودش را در استفاده از خدمات و کالا با دیگران به اشتراک می گذارد، که به همان بازاریابی دهان به دهان هم مشهور است) که البته مثل همیشه در ایران از چیزهای خوب به طرز ناصحیح استفاده می کنیم و کار را برای همیشه خراب می کنیم!!

برای همین میخواستم به صورت خیلی خلاصه، با توجه به اندک آموخته ای که از چیستی بازاریابی خدمات، یک نکته مهم را برای دوستانی که آگاهانه یا ناآگاهانه به این کار مشغولند بازگو کنم؛

دوستان عزیزی که این نوع بازاریابی را در کانال هایتان و یا به صورت فردی با معرفی خدمات به دوستانتان انجام می دهید، حتمن به این نکته توجه داشته باشید که این نوع بازاریابی، با بازاریابی که به طور رسمی از طرف یک شرکت انجام می شود یک تفاوت اساسی دارد؛

در آن نوع بازاریابی، شما فقط نماینده ی شرکتتان هستید، و محصول و خدماتی که معرفی می کنید به این معنی نیست که خودتان مصرف کننده اید و فقط نقش سخنگو برای معرفی آن محصول بر عهده دارید، چه خوب چه بد، اعتبار شرکتی که در آن مشغولید را هدف قرار داده است، و تا زمانی که رسما در آن شرکت هستید به شما مربوط می شود، و بدنامی شرکت به هیچ وجه اعتبار شما را زیر سوال نمی برد.

اولی این نوع بازاریابی، شما از طرف خودتان و تجربه ی خودتان با اطرافیان گفتگو می کنید و هر بدنامی و بی کیفیتی آن محصول و خدمات از “اعتبار شما” کم می کند.

حواستان باشد، شما از ذره ذره اعتبار شخصی تان خرج می کنید، پس محصولی را به دوستانتان معرفی کنید که از کیفیت آن اطلاع کامل دارید.
هر صفحه ای، هر نوشته ای، هر محصولی را در صفحات و کانال هایتان تا زمانی که از صحت و سلامت آن مطمئن نیستید، منتشر نکنید.
اعتبارتان از بین برود هیچ وقت بر نمی گردد، و این خطری است که باید همیشه متوجه آن باشید.
پول، تخفیف، پورسانت همیشه به دست می آید، ولی اعتبار که از دست رفت به دست آوردنش سخت و گاهی ناممکن است.

پس حواستان باشد برای کجا و با چه گفتمانی به معرفی محصول و خدمات می پردازید.
برای مثال؛ هیچ وقت از کلمه این محصول “عالی است” استفاده نکنید، بگویید این محصول “خیلی خوب است”، “از نظر من خیلی خوب بود”.
چون تصویر ذهنی هر فرد از هر چیزی متفاوت از فرد دیگر است، و شاید یک محصول که از نگاه شما عالی است، از نظر دیگران عالی نباشد، و البته بد هم نباشد ولی عالی نیست، بنابراین همیشه در منطقه خاکستری حرکت کنید، نه سیاه سیاه، و نه سفید سفید!

خیلی زیاد مراقب اعتبارتان باشید.
و اگر دوستانی دارید که به این کار مشغول اند لطفا این نوشته را با آنها هم به اشتراک بگذارید، تا مراقب اعتبارشان بیشتر از پیش باشند.

پی نوشت: شاید در آینده در این زمینه بیشتر بنویسم

پیام ها و نظرات شما برای این مطلب:

اولینی!

avatar
wpDiscuz